En el marc de l'exposició temporal 50 anys d'entreteniment digital. Col·lecció Josep Maria Frigola, que es podrà visitar a la Sala Oberta del Museu fins el 30 de setembre, es celebraran aquestes jornades, en les que destacades persones expertes en videojocs del nostre país tractaran sobre el passat, el present i el futur dels videojocs des del punt de vista del seu desenvolupament i la seva preservació cultural, l'educació, el periodisme i les institucions públiques, amb especial atenció a la indústria catalana, el seu impacte cultural i les possibilitats laborals que ofereix.
PROGRAMA
Dissabte 19 d’agost: Orígens dels videojocs
16:00-17:00 - Els primers videojocs catalans: Conferència sobre les empreses catalanes del sector dels recreatius que fa més de 40 anys van crear els primers videojocs totalment dissenyats i desenvolupats a Espanya, a càrrec d’una de les persones clau en la investigació, documentació i preservació del seu llegat: Óscar Nájera, Vicepresident de l’associació A.R.C.A.D.E. i membre de recreativas.org.
17:30-18:30 - Els inicis dels videojocs als bars i salons recreatius de Figueres: Xerrada sobre els primers videojocs que van conviure amb pinballs i jocs electromecànics a diferents locals figuerencs a finals de la dècada de 1970 i inicis de la dècada de 1980, aportant una experiència de joc innovadora i diferent de l’actual. Participants:
- Antoni Bernabé, tècnic de videojocs derecreatius i pinballs al grup Cirsa o ITISA, empresa de Palamós que al 1982 es convertí en una de les primeres en desenvolupar videojocs propis
- Fede Luque, antic professor de tecnologia de Formació Professional i pioner que obrí la primera botiga d'informàtica de Figueres l'any 1989, època de recreatius i microordinadors
- Xavi Ramiro, il·lustrador gironí, president d'APIC (Associació Professional d'Il·lustradors de Catalunya) i professor a BAU Centre Universitari de Disseny (BCN), com a estudiant va conèixer els recreatius de Figueres. Ha treballat pel F.C.Barcelona, els Ajuntaments de Girona i Barcelona, la Generalitat de Catalunya, així com diferents editorials, videojocs i mitjans de videojocs com Lúdica
- Gisela Vaquero, dissenyadora de videojocs, productora i creadora de continguts, creà l'empresa de videojocs Jellyworld, és professora col·laboradora del Màster de Disseny i Desenvolupament de Videojocs de la UOC i presideix Women In Games ES (WIGES), tasca per la qual ha rebut diversos premis
- José Antonio Sánchez, tècnic electrònic que arranjava els monitors CRT que es feien servir als videojocs de recreatius, que tenien una tecnologia molt diferent a l'actual
Dissabte 26 d’agost: L’actualitat del sector
16:00-17:00 - Reflexions: Conferència en format d’entrevista sobre l’evolució dels videojocs fets a Catalunya durant les darreres dècades amb la participació de Pere Torrents, qui en els últims 20 anys ha tingut un paper clau a empreses històriques dels jocs o aplicacions per a mòbils de Catalunya com Scopely Barcelona, GSMA, Softonic, Player X o Gaelco Móviles i és cofundador de l’acceleradora d’empreses de videojocs GameBCN. Recentment ha passat de ser el cap d’operacions de Smilegate Barcelona a ser-ho d’Anchor Point Studios, un nou estudi barceloní del gegant xinès NetEase.
17:30-18:30 - L'estat actual de la indústria del videojoc: Taula rodona on s’analitzarà la situació del sector avui dia, tant en l’àmbit global, com particularment a Catalunya, així com noves tendències i canvis de paradigma que deixen entreveure el futur. Participants:
- Gina Tost, Secretària de Polítiques Digitals de la Generalitat de Catalunya. Llicenciada en Art Electrònic i Disseny Digital per l’Escola Superior de Disseny (ESDi-Universitat Ramon Llull), periodista i comunicadora, ha centrat la seva carrera en els àmbits de la tecnologia, aplicacions de mòbil, startups i videojocs. Cofundadora i consellera delegada (CEO) de l'empresa tecnològica i plataforma de promoció d’aplicacions Geenapp, presentada per Wired Magazine com “una de les 100 millors empreses emergents del 2015”. Ha estat professora de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) i del Tecnocampus de Mataró (Universitat Pompeu Fabra), entre d’altres.
- David Darnés, professional dels videojocs des de 1996 amb experiència a àrees com la producció, el màrqueting i la comunicació, va treballar la major part de la seva carrera a Ubisoft. L'MBA en Màrqueting i RRPP a ESERP Barcelona i el Grau en Comunicació de la UB li han permès adquirir una gran comprensió del món dels negocis i de les estratègies de màrqueting. Professor de producció de jocs en diferents centres formatius, i col·laborador a ENTI-UB o Devicat, on comparteix la seva experiència i coneixements. Des de 2022 ocupa el càrrec de director de GameGi, la incubadora de videojocs de Girona.
- Susana Medina, Lead Game Designer, publicista i artista multidisciplinar premiada, que ha treballat fent videojocs des de 2006 com Candy Crush Saga a diverses de les més importants empreses de videojocs per a mòbils a Catalunya, Madrid o Estocolm com Scopely, Outfit7, King, Petoons, Bitoon o Pyro.
- Sílvia Quera, actualment Productora Sènior a Novarama, abans va treballar altres branques del desenvolupament com a dissenyadora de jocs i de nivells, artista 3D o QA tester. També va ser cofundadora i CEO de l'empresa enfocada als serious games Grow in Games Studio, i directora del projecte educatiu de multimèdia, audiovisuals i arts performatives ERAM Zeta de l'Escola Universitària ERAM.
- Alex Roca (moderador), desenvolupador de videojocs des de fa 18 anys a Microjocs, Digital Chocolate, Ubisoft o Anarkade, expert en la història del videojoc. Ha sigut conferenciant a UPF, LaSalle, UVic-UCC, UPC, ULPGC, Microfusa, SAE Institute, GameBCN, LevelUp, Indie Dev Day o ArcadeCon i ha col·laborat coorganitzant molts esdeveniments del sector, particularment d’associacions de preservació del videojoc com Arcade Vintage, A.R.C.A.D.E. o Retromaniacs.
Dissabte 16 de setembre: Desenvolupament de videojocs
16:00-17:00 - L'art i la tècnica del desenvolupament de videojocs: Masterclass tècnica del Dr. Gustavo Patow, professor a la Universitat de Girona.
17:30-18:30 - Processos, eines i tècniques per desenvolupar videojocs: Taula rodona on es parlarà de com es fan els videojocs i les similituds i punts en comú que tenen amb d’altres àmbits artístics o tecnològics com el còmic, la il·lustració, el cinema, la música, el desenvolupament de pàgines web, aplicacions per ordinadors o mòbils, estadística, big data i d’altres, compartint perfils professionals i educatius. Participants:
- Albert Alemany, Regidor d’Informàtica, l'OMAC, eAdministració, Transparència, Noves TIC, Estadística i Smart City de la ciutat de Figueres
- Dr. Carles Bosch, Coordinador del Grau en Multimèdia, Aplicacions i Videojocs de la UVIC-UCC
- Dr. Òscar García, Director de programa d'ENTI-UB i IEBS i expert en gamificació i serious games
- Alex Roca (moderador): desenvolupador de videojocs i expert en història del videojoc.
Dissabte 23 de setembre: Innovació i cultura
16:00-17:00 - Del pixel art a dibuixar amb IA: conferència a càrrec d’Elías Lozano, qui ha treballat com a director d’art a importants empreses de videojocs catalanes durant més de 20 anys i compta amb 1 milió de seguidors a Tik Tok, on dona consells de pixel art. Parlarà de l’evolució històrica dels estils visuals al desenvolupament de videojocs i com avui conviuen l'ús d'Intel·ligència Artificial i el renaixement actual del pixel art de les dècades de 1980 i 1990.
17:30-18:30 - Professions pel futur del videojoc: Taula rodona on es reflexionarà sobre el present i futur del desenvolupament de videojocs a Catalunya, particularment de les seves sortides laborals i les opcions de formació relacionades, així com la seva possible evolució. Participants:
- Marc Angrill, periodista cultural fundador de la revista de videojocs Lúdica i comissari de l'exposició Nova Pantalla
- Simon Lee, Manager i fundador de les incubadores Peninsula i GameBCN
- Marisol López, Directora General d'Innovació i Cultura Digital a la Generalitat de Catalunya
- Roger Montserrat, Co-fundador i Director de la incubadora per desenvolupadors indie Level Up (Game Dev Hub)
- Sílvia Quera, Productora sènior a Novarama, anteriorment desenvolupadora, cofundadora i CEO a Grow In Game
- Alex Roca (moderador): desenvolupador de videojocs i expert en història del videojoc.
Entrada i reserves
L’entrada a les jornades és lliure, fins a omplir l’aforament de la sala. Es recomana efectuar reserva prèvia.
Les sessions seran enregistrades, i posteriorment es podran visualitzar als canals digitals i a la pàgina web del Museu.
Tallers familiars
Paral·lelament, cada matí dels dissabtes de les jornades, hi haurà un taller familiar d’11 a 13 h a la Sala Oberta del Museu.
Tots els públics | |
Del 19 d'agost al 23 de setembre de 2023 | |
De 16 h a 18.30 h | |
Sala Brossa-Frègoli | |
Activitat gratuïta | |
Places limitades. Inscripcions al Museu mateix, a recepcio@mjc.cat o al 972 504 585 |